לוגו דרור ישראל

175650_200794089936100_100000165326633_865058_849998_oלוגו

"חינוך הראוי לשמו הוא בעצם חינוך האופי. כי המחנך האמיתי אינו מכוון רק כמי שרוצה להקנות ידיעות או הרגלי חריצות מסוימים, אלא תכליתו האדם בשלמותו, ולא רק לפי ממשותו הנוכחית שהוא חי בה, אלא גם לפי האפשרות הגנוזה בקרבו."  מרדכי מרטין בובר

דרור בתי חינוך

רשת "דרור בתי חינוך" נוסדה בשנת 1982 במטרה ליצור מסגרות חינוך ולימוד לנערים ולנערות עובדים ולבני נוער שמערכת החינוך לא הצליחה ליצור עבורם מענה איכותי.

במהלך שנות פעילותה פיתחה הרשת התנסויות ומודלים חינוכיים פורצי דרך לילדים ולבני-נוער, ויצרה "מעבדה פדגוגית-חברתית" לחדשנות בשדה החינוך, תוך שימת דגש על תהליכי הכשרה וליווי לצוותים חינוכיים וצוותי מתנדבים.

מטרת הרשת היא ליצור ולהוביל שינויים בשדה החינוך והלמידה בארץ ברוח הפדגוגיה החברתית, דרך יצירה של מסגרות מגוונות, הנותנות מענה שלם להתפתחותו של אדם מילדות ועד בגרות, וכן דרך שותפויות מקדמות שינוי עם מסגרות קיימות במערכת החינוך.

פעילות הרשת פרושה לאורכה ולרוחבה של הארץ ופונה לכל מגזרי האוכלוסייה; ביתנו פתוח לכל נערה ונער הזקוקים למגע אישי מכוון ומבקשים לפתח יחס של יצירה, אחריות וזיקה לעולם.

דרור בית חינוך (2)

הצוותים החינוכיים

הצוותים החינוכיים

ברשת דרור בתי חינוך פועלים מחנכים מסורים וערכיים, אשר מאמינים בחינוך כייעוד אישי וחברתי, ביניהם:

⇐   מחנכים ומדריכים מתנועת "דרור ישראל" – תנועה חברתית, חינוכית ושיתופית.

⇐   מורים, מחנכים וצוותי חינוך מכלל החברה הישראלית.

⇐   מתנדבים הבוחרים לתרום מזמנם, ממרצם ומיכולותיהם לחינוך המחולל שינוי.

דרור בית חינוך (8)

תפישתנו החינוכית

"הפדגוגיה החברתית" הנה פרי פיתוח ארוך שנים ברשת, ומביאה לידי ביטוי את הקשר החיוני בין חינוך וחברה. מתוך אמונה שלא ניתן להפריד בין השניים, על חינוך משמעותי לעסוק בשאלות הקושרות בין היחיד והחברה.

מעקרונות הפדגוגיה החברתית:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

בתי ספר – "בתי חינוך"

הרשת מפעילה בתי ספר תיכוניים לבני נוער שמערכת החינוך לא הצליחה ליצור עבורם מענה איכותי. כל בית ספר הוא למעשה "בית" אשר פיתח שפה פדגוגית משלו, המבוססת על דיאלוג יצירתי בין המחנך לחניך ועל כינון קשר בין הלמידה ובין החיים. תלמידינו עוברים תהליכים מרחיקי לכת כפרטים וכקבוצות, ומקבלים כלים לצמיחה כאנשים חושבים, חברתיים ויצירתיים.

בתי ספר מקצועיים

בתי-ספר תיכוניים אשר במרכז תהליכי הלמידה החווייתית והיצירתית שהם מעניקים, נמצאת הכשרה מקצועית ועבודה מעשית בתחום. האתגרים האמיתיים שמזמנת העבודה המעשית מזמנים למידה רלוונטית ומחוברת לחיים.

⇐   "שהם" חיפה   ⇐   "דב הוז" תל-אביב    ⇐   "חוש"ן" ירושלים

בתי חינוך דיאלוגיים-חברתיים

בתי ספר תיכונים ייחודיים המציעים לתלמידים חוויית למידה אחרת; כחברים בכיתה שהיא קבוצה חברתית המתנסה באוטונומיה, הם לוקחים אחריות על תהליכי הלמידה ויציאה לפעולה בחברה הישראלית.

⇐   "אדם, חברה וטבע" כרמיאל   ⇐   "התיכון החברתי" קריות  ⇐  "דרור" רמלה

פנימיות – "חברות נוער"

חברות הנוער ברשת מהוות סביבה חינוכית שלמה, המעודדת את המתחנכים בה לפתח את כושריהם השונים, לחוות מגוון התנסויות מעשירות, ולהנהיג בכל מקום בו הם נמצאים. חניכי וחניכות חברות הנוער חווים תהליך התבגרות מעצים וייחודי, כאשר הם נדרשים לקחת אחריות ולנהל באופן דמוקרטי את חייהם המשותפים, בליווי מעטפת חינוכית תומכת.

* חברת הנוער אשבל – פנימייה דיאלוגית לנוער במצבי קצה

* חברת הנוער מצפה רמון – פנימייה למנהיגות ועשייה חברתית

מנהיגות חינוכית בבתי הספר – "מורי-עם"

יצירת שותפות מקדמת שינוי והתחדשות בתוך בתי ספר, תוך בניית מודלים פורצי-דרך במערכת החינוך, המבקשים לעצב את תרבות ההוראה והחינוך ולקדם את בית הספר כמרחב דיאלוגי הקושר בין חינוך, למידה וחברה.

המודלים השונים כוללים ליווי בתי ספר, קליטת צוותי הוראה שעברו הכשרה כ"מורי-עם" בתוך בתי ספר, והובלה של תהליכי התחדשות בערים וברשויות מקומיות, בתחום החינוך הפורמאלי.

התכניות מעוצבות בשיתוף מלא עם כל בית ספר, בהתאמה לצרכיו ומאפייניו הייחודיים.

מחנכת 2

בתי ילדים ונוער בשכונות

מתוך תפישה הרואה בחינוך הבלתי פורמאלי בשעות אחר הצהריים כבעל חשיבות מרכזית בבניין דמותו ואישיותו של החניך, הרשת מפעילה מגוון בתי ילדים ונוער בשכונות אליהם מגיעים החניכים באופן וולונטארי ומתקבלים על ידי צוות מדריכים חם ואוהב.

הפעילות מתקיימת ברוח חברת ילדים ונוער אוטונומית והיא מציעה מגוון אופני פעילות כגון מרכז למידה, פעילות חברתית-ערכית, קבוצות עניין, קבוצות מנהיגות ומשימה בקהילה.

הבתים למדע ועמדה השכונתיים

הבתים למדע ועמדה מהווים "בית שני" לילדים ונוער וכר התנסות תומך לתהליכי התפתחותם. במרכזם נתינת מענה כּוּלי לחניכים באמצעות הקפת מעגלי חייהם בבית הספר, במשפחה ובשכונה.

על מנת ליצור רצף חינוכי במפגש עם החניך, המדריכים עומדים בקשר רציף עם הורים, מורים ודמויות משמעותיות בקהילה. החניכים מאותרים על ידי גורמי חינוך ורווחה בעיר, וה"בית" מעוצב במשותף עם הרשות המקומית.

בתים למדע ועמדה שכונתיים פועלים בערים:

⇐ טבריה  ⇐ עכו  ⇐ חיפה  ⇐ ראשון לציון

מרכזי נוער לבני העדה האתיופית

מרכזי הנוער הפועלים במסגרת "הפרויקט הלאומי לעולי אתיופיה בישראל", משמשים מועדונים חברתיים לשעות אחר הצהריים והערב, ומספקים מגוון פעילויות העשרה ופעילויות חברתיות-חינוכיות. במרכזים משולבות תכניות מנהיגות והם פועלים כמרכזים קהילתיים הנותנים מענה רחב לאוכלוסיית יוצאי אתיופיה ביישוב. מרכזי הנוער פועלים בערים:

* בית שאן * מגדל העמק * עפולה * בית שמש (2 מרכזים) * אשקלון.

דרור בית חינוך (7)

הגיל הרך – "בית הדמיון היוצר"

בית הדמיון היוצר הוא גן ילדים המעניק לילדים סביבה חינוכית ואנושית ברוח ביתית המיטבית להתפתחותם. החינוך בבית הדמיון היוצר רואה כל ילד בייחודיותו ושואף להגדלת המרחב הפוטנציאלי, משחקיות, עושר תרבותי, יצירתיות וחדוות הגילוי.

בבית הדמיון היוצר עוסקים בין היתר בבישול, גינון, טיולים, פעילות ומשחק בקבוצות קטנות, במטרה לאפשר לילדים למידה והתנסות רחבות היקף.

הצוות מקיים קשר רציף ועמוק עם משפחות הילדים ליצירת שותפות ואחריות מלאה על גידולו של הילד במסגרת ביקורי בית, מפגשים מונחים בגן וסדנאות במרכזי הורים-ילדים.

בתי הדמיון היוצר פועלים בתל אביב-יפו, חולון ומשגב.

בית דור 1 (1)

 התנדבות

כמי שרואה בחינוך שליחות חברתית ראשונה במעלה שבכוחה לקדם את החברה הישראלית ולהפכה לטובה יותר, רשת דרור בתי חינוך שמה לה למטרה לרתום למעשה חינוכי זה מספר גדול ככל הניתן של מתנדבים.

המתנדבים מכל חלקי החברה הישראלית מגיעים מתוך אמונה עמוקה כי בכוחה של השותפות החינוכית להעניק לחניכינו תמונת עתיד טובה ומאושרת. במסגרת פעילותם, נפגשים עם קבוצות ועם יחידים במספר גדול של תכניות במסגרות החינוך הפורמאליות והבלתי פורמאליות.

בכל אחת ממסגרות ההתנדבות, זוכים המתנדבים לליווי שוטף ולמעטפת תומכת, המעניקה להם כלים למפגש עם החניכים, סביבה בוגרת לשתף בה מאתגרי המפגש החינוכי ומפגשי מתנדבים מודרכים ללמידה עצמית ולהעשרה.

לפרטים נוספים והתנדבות

גמל"א

תכנית לחונכות של ילדים ונוער במצוקה, על ידי מתנדבים גמלאים, מבוגרים וצעירים, הפועלת ב22 ישובים יהודיים וערביים ברחבי הארץ. התכנית מעניקה תמיכה וסיוע לימודי, רגשי וחברתי לילדים, אשר משפחתם וסביבתם מתקשות להעניק להם את התנאים הדרושים להצלחתם. לכל ישוב מותאמת הפעילות באופן ייחודי, ובחלק מהישובים מתקיימים מרכזי למידה, המתבססים על המתנדבים.

התכנית הנה פרי שיתוף פעולה של דרור בתי חינוך עם הרשויות המקומיות, משרד הרווחה והשירותים החברתיים, התכנית הלאומית לילדים ונוער בסיכון, "ג'וינט ישראל-אשלים", "הקרן לידידות" ושותפים בקהילה.

לפרטים נוספים והתנדבות

חינוך ומנהיגות בעבודה

מאז שנוסדה תחת השם "מקצוע ועבודה" לא פסקה רשת דרור בתי חינוך מלקיים זיקה ישירה לעולם העבודה, החינוך לעבודה והאחריות לבני הנוער המתחנכים בחינוך המקצועי בארץ. הרשת רואה בחינוך ובהכשרה לעבודה במשק הישראלי אבן יסוד בקיומה ומקצה משאבים רבים להדרכה ופיתוח הדרכה בתחום.

הרשת שמה לעצמה כמטרה את חיזוק הקשר בין עבודה ליצירה, להנאה, לאקטיביות ולבניין החברה. לתפישתנו ועל פי ניסיוננו, החינוך לעבודה מחזק את החניך כאדם אחראי, משמעותי, יצרני ויוצר התורם לחברה, ומעצים את יכולתו לדמיין לעצמו עתיד טוב של השתלבות בחברה ממקום של עשיה חיובית דרך רכישת מקצוע.

חניכי מכינה לומדים2

מכינת "יפתח" – מכינה קדם צבאית

במכינה הקדם צבאית "יפתח" ליזמות, עשייה חברתית ומנהיגות בצה"ל לוקחים חלק בוגרי בתי הספר של משרד הכלכלה. המכינה משלבת הכנה לצה"ל עם חוויה יצרנית של הקמת מיזם עסקי קואופרטיבי, קבוצה חברתית אוטונומית ועשייה חינוכית בקהילה. מטרת המכינה להצמיח קבוצות מנהיגות חברתית ליצירת שינוי מהותי במשק העבודה הישראלי.

"רשתות" ו"ניפטי" – תכניות הכנה לעולם העבודה והכשרה ליזמות עסקית

תכניות המופעלות בתוך מסגרות חינוכיות שונות לנוער ולקבוצות חניכים וולונטאריות. התכניות מעניקות לחניכיהן מפת דרכים לניווט בעולם העבודה, תוך חיבור לשאיפותיהם המקצועיות ועל ידי מתן כלים קבוצתיים להשקת יוזמה עסקית עצמאית. התכנית הינה פרי של שיתוף פעולה בין "שותפי ניפטי ישראל", דרור בתי חינוך, ג'ויינט אשלים ועם איש העסקים בעז ראם.

תוכנית קהילתנו – לגמלאים בארץ 

שירותי טיפול קהילתי על ידי מטפלים ישראלים צעירים, אקדמאיים בעלי הכשרה רלוונטית. המטפלים שלנו הם המטרה של התוכנית היא הענקה וסיוע ע"י המטפל הקהילתי לגיל השלישי מעניק מענה על מגוון רחב של צרכים בקרב אוכלוסיית בני הגיל השלישי: צרכים נפשיים, חברתיים ופיזיים.

מגמת מטפל/ת קהילתי/ת

מגמת לימוד חדשה לתלמידי בתי הספר המקצועיים, שנהגתה ופותחה ברשת דרור בתי חינוך בשותפות עם משרד הרווחה, משרד הכלכלה, ביטוח לאומי, ג'וינט ישראל ואוניברסיטת חיפה. הלימודים במגמה יזכו את הלומדים בתעודת הסמכה לטיפול בקשישים במסגרת הקהילה.

לאתר דרור בתי חינוך

"חינוך הראוי לשמו הוא בעצם חינוך האופי. כי המחנך האמיתי אינו מכוון רק כמי שרוצה להקנות ידיעות או הרגלי חריצות מסוימים, אלא תכליתו האדם בשלמותו, ולא רק לפי ממשותו הנוכחית שהוא חי בה, אלא גם לפי האפשרות הגנוזה בקרבו".

מרדכי מרטין בובר

עמותת דרור בתי חינוך

העמותה נוסדה בשנת 1982 במטרה ליצור מסגרות לימודיות חינוכיות לנערים ונערות עובדים ולבני נוער שמערכת החינוך הרגילה לא הצליחה לשלב בתוכה.

במהלך שנות פעילותה פיתחה העמותה התנסויות ומודלים פורצי דרך במתן מענים מגוונים לילדים ובני-נוער על רצף הסיכון, "מעבדה פדגוגית-דיאלוגית" הפורצת נתיבים מחשבתיים ויישומיים בשדה החינוך וכן תהליכי הכשרה יצירתיים ומקיפים לצוותים חינוכיים וצוותי מתנדבים, בתחום העבודה עם ילדים ונוער במגוון מצבי סיכון.

מטרת העמותה היא ליצור מסגרות מגוונות הנותנות מענה שלם להתפתחותו של אדם מילדות ועד בגרות, ובתוך כך מענה שלם לצרכיו הנפשיים, הרגשיים והקוגניטיביים. פעילות העמותה פרושה לאורכה ולרוחבה של ישראל ופונה לכלל מגזרי האוכלוסייה, "ביתנו פתוח לכל נערה ונער" הזקוקים למגע אישי מכוון ולפיתוח יחס יצירתי וזיקתי לעולם.

הצוותים החינוכיים

כוחה של העמותה טמון באופיים הייחודי של המחנכים בה:

מחנכים ומדריכים מתנועת "דרור ישראל", תנועה חברתית חינוכית ושיתופית.

מורים, מחנכים וצוותי חינוך מכלל החברה הישראלית אשר מאמינים בחינוך כייעוד אישי וחברתי ומעוניינים ביצירת דיאלוג וסביבה חינוכית אחרת.

מתנדבים מכלל החברה הישראלית הרוצים לתרום מזמנם, מרצם ויכולותיהם למען עתיד טוב יותר וחברה ישראלית טובה יותר

פעילות העמותה

פעילות העמותה כיום פרושה לאורכה ולרוחבה של ישראל, וכוללת:

מוסדות חינוך:

תכניות משלימות לנוער בסיכון:

הבתים למדע ועמדה- מרכזים חינוכיים לילדים ונוער, גמל"א- תכנית התנדבות ארצית, לילות דרור- תכנית לנוער בקצה רצף הסיכון בשיתוף משרד הרווחה, ומרכזי נוער לבני העדה האתיופית.

תכניות התערבות בתוך בתי ספר:

מפגש חינוכי דיאלוגי- מודל ייחודי של שני מחנכים לכיתה, מורי עם- שילוב מורים המוכשרים ומלווים ע"י העמותה במקצועות הומאניים בבתי ספר שונים ברחבי הארץ, שפה משותפת- תכנית חינוכית-ערכית ללימוד עברית בבתי ספר ערביים.