לוגו דרור ישראל
חדשות 2019, כללי

נפרדים מהרב אלישע וישליצקי

3 בינואר 2019

הרב אלישע איננו.
חזרתי אתמול מירושלים, בשדרות המאירי מול מכון מאיר – מרכז תורני גדול, עם ישיבה גבוהה ומוסדות חינוך רבים – התכנסו אלפים רבים מאנשי הציונות הדתית, ללוות בדרכו האחרונה את הרב אלישע וישליצקי ז״ל. טיפות גשם עדינות מהלו את הדמעות הרבות של הקהל הגדול שהצטופף ברחוב הצר מלהכיל, בצער על לכתו של רב אהוב, חכם ונערץ, אשר פעל בצניעות כל חייו ללמד, לחזק ולהדריך תלמידים, מוסדות וקהילות תורניות בכל הארץ כולה.

הרב אלישע קידם וחיזק את מפעל הגרעינים התורניים בכל רחבי הארץ וליווה את פעולתם החברתית קהילתית לטובת עם ישראל ומדינת ישראל. ציוני נלהב ואיש רוח עמוק ומעמיק, שהיווה מרכז ערכי קושר לחברי הגרעינים ומנהיגיהם. הרב אלישע הנחה בדרכו ובעשייתו לחיבור אנושי ממקום של צניעות, והיווה בעצמו דוגמא ומופת למנהיג חסר ״פוזה״ הסולד מ״כיבודים״.

לפני כשבע שנים נפגשנו איתו, לראשונה, אנשי תנועת דרור ישראל, בוגרי תנועת הנוער העובד והלומד, יחד עם חברי תנועות נוספות, העוסקים בהקמת וליווי קבוצות משימתיות שתפניות – קבוצות חיים המתיישבות ומקיימות פעילות חינוכית בכל הארץ. ממפגשנו הראשון איתו יצא ועדכן את שותפיו כי פגש "אנשי אמת" ואנחנו מצאנו בו כל כך הרבה תקווה. את המפגשים ושיתוף הפעולה שצמח מהם, הוביל ש״י תובל ז״ל, מנכ״ל קרן קהילות, אשר מהווה ארגון גג מרכזי לגרעינים התורניים בישראל (הרב אלישע היה נוהג לומר ארגון רצפה ולא ארגון גג).

הישר מליבת הציונות הדתית, הושיט הרב אלישע יד ארוכה מאד אלינו. מעל ומעבר למרחק הגדול כל כך, שנדמה שקיים בינינו. יד של שותפים להקמת קהילות, של אנשי ייעוד המקדישים את פעולת חייהם לשינוי חברתי ותיקון עולם. מהמקום הזה ניגשנו לכרות ברית שותפות ולהקים את ״מועצת הקבוצות והקהילות המשימתיות בישראל״ ארגון המאגד את כל התנועות, מכלל הזרמים והעדות השונות בעם, דתיים, חילוניים, ימנים, ושמאלנים, יהודים ודרוזים, עולים וותיקים.
כמובן שלאורך הדרך היו גם מחלוקות והיו רגעים שנדמה כי המרחק בינינו לא ניתן לגישור אבל ידענו לחזור ולחזק גם את המשותף. דווקא במקומות אלו, עזרו לנו כוחו ותושייתו של הרב אלישע, במציאת המקום, האמיתי, זה שאינו תועלתני או רק אמצעי למטרה. מקום ממנו הקשר בין הקהילות המשימתיות יכול לצמוח. מילותיו ודרכו נתנו למקום זה של שותפות במעשה אמת, קרקע לצמוח בלבבות כולנו.

בהמשך, ביקר הרב אלישע, למשך יום ארוך בקיבוצי המחנכים ובפעילות המשימתית של חברי דרור-ישראל בצפון: באשבל, בכרמיאל ובעכו. יחד עם יו״ר קרן קהילות, הרב דני טרופר, ומנכ״ל הקרן ליאור ליפשיץ. במהלך היום נפגשנו עם חברי תנועה רבים לשיחות ולהיכרות עם פעולתם. שוחחנו גם על אורח החיים השיתופי והצנוע של הקבוצות. ישנן מחלוקות ויהיו גם בהמשך, אבל נכונותו של הרב אלישע להטות אוזן, לקרב ולהבין, היו מבחינתנו כמגדלור וכמסר, גם לאופן בו אנו מסתכלים על שותפינו, במקומות בהם אין ביננו הסכמה. הרב סיכם את ביקורו ואמר שהוא נרגש ומעודד וציין את העוצמה העמוקה והלימוד השיטתי שמניעים את פעולת החברים לטובת החברה הישראלית.

הרב אלישע. בשנים האחרונות נפגשנו פעמים רבות. לימדת והדרכת גם אותנו. ליווית את הצמתים ששותפות זו זימנה, סייעת במקומות בהם התקשינו לעלות את מעלה הדרך. דגל הענווה אותו נשאת בחיפוש בלתי פוסק אחרי האמת, אפשר לך לגעת ולהגיע מעבר לסמלים חיצוניים, מגזרים ודימויים מפלגים. הרחבת גבולות השותפות, היא מעשה קשה שלו סייעה תמיד עצתך הטובה והליכותיך.

הרב אלישע היקר. בחודשים האחרונים חיפשנו אותך, אך אתה חלית מאד. תחסר עד אין קץ לדרך בה אנו הולכים. תחסר לנו בתקווה ובהגשמה של שיתוף בין רחוקים, ותחסר לי מאוד בחיבוקך החם והמחבר.

 

דני קוטן

 

נפרדים מהרב אלישע וישליצקי

כתבות נוספות