לוגו דרור ישראל עם רקע שקוף
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
חדשות 2012, כתבו עלינו

לראשונה: הסכם קיבוצי לבני נוער מלצרים

19 במרץ 2012
נקודה

 מאת: יובל גורן | 19/3/2012 NRG

חודשיים לאחר שאיציק תורג'מן (19), נוריאל עמר (17) ואילנה סושנסקי (17) יצאו למאבק על זכויותיהם וזכויות חבריהם, בני הנוער המשמשים כמלצרים באולם האירועים "לבונה" בבת ים, נפל אתמול דבר בתחום העסקת בני הנוער בישראל: בתום משא ומתן בין הבעלים של האולם ועורכי דינו לבין אנשי הסתדרות הנוער העובד והלומד ועורכי דינם, נחתם אתמול לראשונה הסכם עבודה קיבוצי לבני נוער המועסקים באולם אירועים.

עובדי אולם לבונה בבת ים לאחר חתימת ההסכם צילום: יהונתן שאול

עד לפני כחודש חתימה על הסכם כזה נראתה רחוקה מהמציאות. הבעלים מוטי מנצ' ורי סירב בתוקף להכיר בוועד העובדים שהקימו בני הנוער בסיוע "הרשת" מתנועת דרור ישראל, במסגרת הסתדרות הנוער העובד והלומד.

לאחר כמה פעולות ארגוניות שנקטו בני הנוער, ובשיאן הפגנה ממושכת ברחוב המוביל לכניסה לאולם האירועים שנמשכה כשלוש שעות ועוררה תשומת לב מצד רבים מתושבי העיר, הסכים לבסוף מנצ'ורי לשבת עם נציגי הסתדרות הנוער העובד והלומד למשא ומתן על הסכם קיבוצי.

אתמול, כחודשיים לאחר שיצאו למאבק, התבשרו תורג'מן, עמר, סושנסקי וחבריהם כי "יש הסכם", והם נקראו להשתתף בטקס החתימה החגיגי באולם האירועים. בהתאם לגילאי הנוכחים, כוסות היין שחולקו לטובת הרמת הכוסית החגיגית מולאו במיץ תפוזים ובלימונדה.

"יש לנו כוח כמו למבוגרים"

"עד הרגע האחרון הייתה תחושה שאולי זה לא יקרה, אבל מה שקרה פה היום זה דבר מדהים, וחשוב שבני נוער אחרים יידעו שגם הם יכולים להתאגד ושיש לנו כוח כמו למבוגרים, אולי אפילו יותר", אמר תורג'מן, יו"ר ועד העובדים של בני הנוער.

"עד הרגע האחרון הייתה תחושה שאולי זה לא יקרה, אבל מה שקרה פה היום זה דבר מדהים, וחשוב שבני נוער אחרים יידעו שגם הם יכולים להתאגד ושיש לנו כוח כמו למבוגרים, אולי אפילו יותר", אמר תורג'מן, יו"ר ועד העובדים של בני הנוער.

"מהיום כולנו דואגים אחד לשני", הנערים מפגינים לפני כחודש צילום: אמיר מאירי

על פי ההסכם הקיבוצי שנחתם וגובש על ידי עו"ד אמיר בשה ממשרד עורכי הדין בני כהן, יחד עם נציגי הסתדרות הנוער העובד והלומד ועו"ד שבי מיכאלי, שייצג את אולמי "לבונה", כל עובד יקבל מענק חתימה שיסדיר את חובות העבר כלפיו, אם ישנם כאלו.

כמו כן, תוקם ועדה משותפת להנהלה ולעובדים, שתתכנס אחת לחודש ותדון בבעיות השכר השונות, והאולם ידאג להסעות לכלל העובדים שייהנו בנוסף מתוספת ותק. מכיוון שמדובר בהסכם שכר קיבוצי לבני נוער באולם אירועים, הוכנסו אליו גם סעיפים שלא ניתן למצוא בכל הסכם עבודה אחר.

למשל, סיכום שלפיו כל עובד יעבוד לכל היותר שלוש משמרות בחודש ב"שולחן ילדים", שבו ה"טיפים" נמוכים, אם הם קיימים בכלל.

"מהיום אף אחד לא לבד, אין יותר 'אני', יש רק 'אנחנו', וכולנו דואגים אחד לשני", אמר נוריאל עמר במעמד החתימה, שבו נכח גם יו"ר תנועת דרור ישראל, פסח האוספטר. "אנחנו רוצים להודות למוטי שהסכים ללכת איתנו למשא ומתן ולהקשיב למה שמפריע לנו ולא רק להילחם בנו".

לדברי עו"ד מיכאלי, שייצג את בעל האולם, במהלך מאבק הנערים על זכותם להקים ועד ולחתום הסכם שכר נאלץ הבעלים להתמודד עם חזית נוספת, כאשר קיבל פניות חוזרות ונשנות מבעלי אולמות ברחבי העיר שהפצירו בו לא להסכים לדרישותיהם, ובכך ליצור תקדים בתחום שנחשב עד היום פרוץ בכל הקשור להסדרת יחסי העבודה.

קו כחול

כתבות נוספות