לוגו דרור ישראל עם רקע שקוף
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
בלוג דרור, חדשות 2013

למגר את הסרטן

4 בינואר 2013
נקודה

מאת: פסח האוספטר רכז תנועת דרור ישראל

כידוע, המדענים אינם מכירים עדיין על בוריין את הסיבות להתפתחות מחלת הסרטן, אך יש כמה חלקים במחלה  נוראה ואיומה זו שהמדע הצליח להבחין בהם זה מכבר. אחד מהם זו התופעה הבלתי מוסברת של התפתחות בלתי פוסקת של תאים, בניגוד מוחלט לתאים בריאים הקמלים ומתפתחים, במחלה הממאירה ישנה רק התפתחות בלתי פוסקת. לכאורה יש מדענים הטוענים כי נמצאה הדרך לחיי נצח, אך בפועל צמיחה מתמדת ובלתי מבוקרת זו של תאים פוגעת באורגניזם האנושי ולעיתים מביאה לחורבנו, כך גם במערכת הכלכלית העולמית. לאחר מלחמת העולם השנייה יצרה ההנהגה העולמית סדר כלכלי שכל מטרתו הייתה ייצוב המשק העולמי, בכדי לא להמשיך בהחרבת העולם לאחר שתי מלחמות, אשר גבו מאות מיליונים של קורבנות וחורבן של ארצות ועמים. במסגרתו של סדר זה נקבעו כללים ומוסדות אשר לא מנעו המשך רציחות עמים, רעב ועוד, אך בהחלט ייצבו כלכלה עולמית אשר יצרה רגיעה, שיקמה את אירופה, העמיקה את הדמוקרטיה ומנעה מלחמת עולם.

במסגרת המוסדות הפיננסים והפוליטיים שנבנו לאחר שתי המלחמות ניתן למנות את הבנק העולמי, את קרן המטבע הבינלאומית, הארגון האירופי לשיתוף פעולה כלכלי (גלגול מוקדם של ה- OECD) ועוד. היוזמה להקמתם נבעה מהבנה ברורה של מובילי המדיניות כי מוסדות תיאום כלכליים אלו חיוניים לאי הישנותו של המצב העולמי, שלמעשה הוביל לשתי מלחמות עולם.

הסדר הזה עמד על כנו עד אשר בסוף שנות ה-70 החלה לקנן בו מחלת הסרטן. כתוצאה מהחלטות פוליטיות שהתקבלו בארה"ב ובאירופה במקביל ובראשן התרת הסחר במטבעות ודה רגולציה של המגזר הפיננסי, נפרצו הגבולות והגדרים שהונחו על המערכת הכלכלית, שהביאה פעמיים למלחמת עולם.

פריצה זו הביאה להתפתחותם של מוסדות פיננסיים כגון קרנות גידור, בנקי השקעות אדירים, קרנות פריווט אקוויטי, המתמחות בקניית חברות ענק ומכירתן לאחר זמן קצר. השילוב בין התפתחותם של אלו לבין ההתפתחות הטכנולוגית המהירה והתפתחות השוק העולמי יצרו שווקי מסחר אדירים, נסתרים מעין ברובם ולא מפוקחים. אלו היו הבסיס למצב של בועות חוזרות ונשנות, וזמנים קצרים יותר ויותר בין משבר כלכלי אחד למשנהו, שכל משבר חמור מקודמיו.

מערכות אלה צברו הון עתק והפכו להיות גורם מרכזי בכלכלה העולמית, הן פרו ורבו עד אשר הגיעו לנקודה בה אנו מצויים היום – חורבן הסדר הישן ויצירת מערך כוחות חדש בו המדינות והמוסדות הפיננסיים, כגון קרן המטבע וכ"ו, אינם בעלי הבית היחידים. מחלה ממאירה זו שהיא כל כולה מעשי ידי אדם מאיימת לגרור את העולם כולו לסיבוב שלישי, הפעם עם מיטב הנשק המודרני היכול להשמיד את העולם עשרות פעמים.

בחזית המאבק למיגור מחלת הסרטן הזו בימים אלה עומדים המנהיגים הפוליטיים בעולם, אך עושה רושם כי הם נרפים, נרפים מאוד ובמקום לחסל את הנגע בכלים העומדים לרשותם הם מתדיינים איתו על גובה המחיר. דא עקא שמחירה של המארה הזו אם לא תחוסל, יהיה לא פחות מאשר מלחמות, מגפות, רעב, רציחות עמים ועוד בקנה מידה בין לאומי – כי זאת לדעת בממשק שבין הכלכלה לפוליטיקה, נמצאת החברה האנושית והיא הקורבן המיידי והאולטימטיבי לכל המספסרים בכלכלה ובפוליטיקה. כי כל החלטה כלכלית והשפעותיה הן הרות גורל על החברה האנושית.

ומה אצלנו?

לאורך כל הדורות ידע עם ישראל לחיות במצבי ביניים של המציאות העולמית. בכל דור ודור נתנו מנהיגי האומה פתרון למצבי ביניים אלה אשר איימו על עצם קיומו של העם היהודי. לדוגמה: חזקיהו, מלך יהודה (726 לפנה"ס[1]), נקלע למאבק הבין-מעצמתי דאז בין מצרים לאשור. לאחר שצבא סנחריב כבש את כל ערי יהודה וצר על ירושלים ולאחר נפילת מלכות ישראל ארבע שנים קודם לכן, נראה היה כאילו יקיץ הקץ על העצמאות היהודית. יתרונו של חזקיהו היה בעצתו ובניחומו של ישעיהו בן אמוץ אשר אמר לשליחי המלך:

"הִנֵּה אַתָּה שָׁמַעְתָּ, אֵת אֲשֶׁר עָשׂוּ מַלְכֵי אַשּׁוּר לְכָל-הָאֲרָצוֹת–לְהַחֲרִימָם; וְאַתָּה, תִּנָּצֵל"…"לֹא תִנָּתֵן יְרוּשָׁלִַם, בְּיַד מֶלֶךְ אַשּׁוּר."

מלכים ב י"ט י',י"א

ומה עושה הנהגת ישראל הנוכחית בכדי להציל את החברה הישראלית לנוכח המשבר המאיים על העולם כולו?

כורעת ברך בפני העושר הפיננסי המדביר ארצות ועמים; מרעיבה את אזרחיה בכל תחומי החיים, בבריאות חינוך ורווחה, מעודדת פערים, הופכת חלק ניכר מאזרחי הארץ לעניים, שוחקת את מעמד הביניים, ממסה שוב ושוב את הוצאות כלל האזרחים במקום את אלו של מיעוט עשיר כקורח ומכה בכל עוצמתה בצעירי הארץ המבקשים קורת גג לראשם.

כך נערכת ממשלת ישראל למשבר העולמי המצוי כבר כאן, ליבת היערכותה – החלשת החברה ומיסוסה. כל זאת בכדי לרצות את הכוחות העולמיים המספסרים בחיי אדם.

לאזרח ולאזרחית הישראליים המתבוננים בתדהמה על מעשי ממשלתם בשעה הרת גורל זו דווקא מתאימה עצתו של רבשקה, שליחו של סנחריב מלך אשור:

" הִנֵּה בָטַחְתָּ לְּךָ עַל-מִשְׁעֶנֶת הַקָּנֶה הָרָצוּץ הַזֶּהעַל-מִצְרַיִם, אֲשֶׁר יִסָּמֵךְ אִישׁ עָלָיו, וּבָא בְכַפּוֹ וּנְקָבָהּ"

מלכים ב' י"ח כ"א כ"ב

1489248_445004482272636_1248720763_n


[1] יש שטוענים שמלך משנת 715 לפנה"ס
קו כחול

כתבות נוספות