חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
בלוג דרור, חדשות 2015

לממש את הסולידריות היהודית הנודעת

15 באפריל 2015

"כל אדם לגורלו" או "לממש את הסולידריות היהודית הנודעת"

יום הזכרון לשואה ולגבורה תשע"ה

פוסט

הסיסמא "כל אדם לגורלו" שהתנוססה בכניסה למחנה בוכנוולד, ממחישה את מציאות החיים תחת השלטון הנאצי. לכאורה, החברה הנאצית מחולקת למרכיביה לפי גזע, אך למעשה, גם בתוך קבוצות הגזע, הקודים של תחרות על משאבים, אימה ודיכוי אלים הינם קודים דומיננטיים. שיטה זו מבוססת על פירוק של המסגרות החברתיות הקיימות, ודחיפת הפרטים למלחמת הכל-בכל, תוך חלחול והפנמה חלקית או מלאה של הערכים הנאצים.

תולדות ההתנגדות היהודית, בתקופת מלחמת העולם השנייה, מלאות בדוגמאות הנאבקות בהגיון הרצחני של הנאצים שמסתכם ב'אדם לאדם – זאב'.

היטיב לנסח צו מוסרי זה אלי גוזלן כשכתב במאמר המערכת בירחונו "בולטין של הפדרציה של הקהילות היהודיות באלג'יריה" אשר יצא לאור באלג'יר הכבושה:

"אנו נאבקים בסביבה העויינת אותנו יותר ויותר, כאשר אחד מאיתנו טועה מוטחת האשמה בכולנו, וכולנו נתונים לאפלייה, אשר נחוצה, לדבריהם, כדי לשמור על המולדת…בשעות קשות אלו, סומא עלינו יותר מאי פעם לעזור איש לרעהו ולממש את הסולידריות היהודית הנודעת".

*************************

בחרנו לצרף שתי תמונות של ניצולים מהמחנות הנאצים. אחת של יהודים אלג'יראים ששוחררו ממחנה המוות ברגן-בלזן ותמונה נוספת של יהודים פולנים ששוחררו ממחנה בוכנוולד.

*************************

לוגו

מפעל הזיכרון – "מרד של תקווה"

השנה יוצא לדרך בפעם השלישית מפעל "מרד של תקווה".

זהו מפעל חינוכי-תרבותי. במרכזו ניצבת תערוכה אשר עוצבה ע"י חברי התנועה ובמהלכו יפגשו קבוצות של נוער, צעירים, מבוגרים, עולים וותיקים להדרכה שיחה ומפגשי עדות. זאת על מנת ליצור מרכזים חברתיים קושרים בחברה הישראלית, בהם זיכרון השואה והמרד הינם תכנים מכוננים ורלוונטיים.

שמנו לעצמם כמטרה את ההתמודדות על ההבנה כי קיימות בחברה הישראלית שתי תפיסות עולם מנוגדות: האחת שמה במרכז את שיווין ערך האדם; חרות וצדק, והשנייה שמה במרכז כוח, דיכוי ותפיסה גזענית – מעמדית. במהלך המפעל ננסה להפגיש את משתתפיו עם  תפיסות עולם אלו בתוך מציאות השואה ולחדד את ההבנה כי הן נמצאות במאבק עד ימינו אנו.

מפעל "מרד של תקווה" מתמודד על  דמותה של החברה הישראלית היום דרך עיצוב זיכרון השואה, וקורא לפעול למען יצירת חברה אשר שמה במרכזה את שוויון ערך האדם ולסלידה מגזענות, אלימות, דיכוי, פירוד, אדישות והצבת הבחירה האישית ללקיחת אחריות על החברה והזיכרון.

את המפעל בנקודות השונות מדריכים ומרכזים כ-70 מדריכים ומדריכות מחוות ההכשרה, תנועת הבוגרים וקהיליית קיבוצי הקבוצות וצפויים לעבור בו כ-4,000 מבקרים.

המקומות בהם מתקיים המפעל השנה: כרמיאל, עכו, לוד, עפולה, ת"א –יפו, באר שבע, עמק יזרעאל, שדרות, פתח תקווה, חיפה, מ.א. לב שרון, בה"ד 1 ורחובות.

IMG_2623IMG_20150413_211211

כתבות נוספות