לוגו דרור ישראל
חדשות 2017, כללי

יוצרים סביבה ומוּדעוּת

10 בדצמבר 2017

יער המאכל בירושלים

יער מאכל הוא אופן תכנון חקלאות עירוני ששואב רבות מעולם הפרמקלצ'ר ומנסה לחקות מערכת טבעית ומגוונת של יער: מנסה לאפשר לצמחים ובעלי החיים שישמחו להתארח ולחיות בו. אבל להבדיל מיער "קלאסי" יערות המאכל נועדו לשימושם של בני האדם ומכילים בתוכם צמחי מאכל וריפוי במערכת יציבה שמטרתה להחזיק את עצמה באופן עצמאי ומתמשך לדורות.

נשמע מסובך?

לא לתלמידי חוות הנוער הציוני בירושלים: יחד עם המדריך שלהם פליקס מיוצרים סביבה של בית היוצר, הם חוקרים את התנאים השונים המשפיעים על גידולים של צמחי תועלת לאדם. השיעורים מתמקדים בשאלות מחקר והתנסות מעשית בשטח. היער תוכנן ע"י פליקס מתנועת דרור ישראל ואדי מתנועת יערות המאכל והתלמידים עובדים בו כבר שנה שניה ברצף.

חניכי חוות הנוער הציוני

היתרונות של גידול מזון זמין ובריא הם רבים: הנגישות והטריות קודם כל, אך גם שיטת הייצור המקומית מאפשרת התאמה למעגל עונות השנה, צמצום משמעותי של השימוש בחומרים כימיים להדברה, ופיתוח של המערכת האקולוגית ואיכותה להבדיל משחיקתה בשיטת הגידולים החקלאיים ה"מונוקולטוריים" (מטעים נפרדים לפי סוגים וזנים) הנהוגה. עוד עבודה רבה לפני התלמידים של פליקס אבל הם בחרו לתת לנו כמה טיפים בתור התחלה:

  • גידול קטניות מעשיר את האדמה בחנקן ושאר הצמחים הגדלים לצידם נהנים אף הם מהשיפור באיכות האדמה.
  • בזיליקום (וצמחי תבלין נוספים) מרחיקים מזיקים באופן טבעי בנוסף להיותם טעימים מאוד
  • חיפוי חיפוי חיפוי. אדמה חשופה היא לא אדמה שמחה. הדרכים לחפות הן מגוונות: גידול של צמחים מתפרסים (כמו בטטה), שימוש בגזם או עלי שלכת הן דרכים טבעיות ונהדרות לשמור על האדמה מהתייבשות
  • אגירת מי גשמים- לבעלי שטח משופע יש אפשרות נהדרת למתן את זרימת המים ע"י טרסות אבנים, או בורות מחופים בכל קו גובה. האיזורים בהם המים מתנקזים ומאטים יהיו פורים במיוחד וחשוב לנצל זאת היטב בתכנון. (מה גם, שזרימת מים חזקה מדי תסחוף איתה את האדמה אותה אנו מתאמצים כל כך לטייב).
החניכים מחוות הנוער הציוני מנביטים

כתבות נוספות