לוגו דרור ישראל עם רקע שקוף
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
בלוג דרור, חדשות 2016

יום הפועלות הבינלאומי

8 במרץ 2016
נקודה

"הגיע הזמן שיותר ויותר נשים וגברים בחברה לא יתביישו להגיד את המילה פמיניזם"

חברי תנועת דרור ישראל בפעילות הסברה ליום הפועלות הבינלאומי "יום האישה"
חברי תנועת דרור ישראל בפעילות הסברה ליום הפועלות הבינלאומי "יום האישה"

200 חברי דרור ישראל לקחו חלק במבצע והתפרשו במרכזי הערים בכ- 25 יישובים ו-40 נקודות שונות ביחד עם פעילות נעמ"ת וחילקו סטיקרים עם סלוגן הקמפיין "פמיניזם זה שווה" כדי להוקיר את פועלן של הנשים. ניצלנו את ההזדמנות לשוחח עם עלוה עפאים, מרכזת המבצע בתנועת דרור ישראל, על המשמעות של יום האישה – "לא יום הנחות בחנויות קוסמטיקה ובגדים אלא מאבק לשוויון" – ועל המבצע – "שם את הפמיניזם על השולחן"- ועל החיבור עם נעמ"ת-  התנועה שמאוגדות בה הכי הרבה נשים בישראל, זו זכות עבורנו לשלב איתן ידיים ולהיאבק יחד".

"פמיניזם זה שווה"
"פמיניזם זה שווה"

"יום האישה", או "יום הפועלות הבינלאומי", כפי שנקרא בתחילה, הוא בבסיסו  מאבק פועלות לשוויון על זכות הבחירה וזכויות בעבודה. נשים שילמו עליו מחיר, הן נאלצו לשבות ועוד. מדובר ביום של מאבק ושל אחוות נשים במאבק בדיכוי כנגד נשים אך זה לא דבר מובן מאליו.כבר בעבר, דרשו המפגינות שתינתן לנשים זכות הצבעה והזכות לכהן במשרה ציבורית. הן מחו על אפליה מגדרית בתעסוקה. דיכוי מגדרי על שלל צורותיו – אלימות כלפי נשים, הטרדה, פגיעה בתעסוקה ואפליה – הן תופעות שלצערנו קיימות גם היום.

[fbvideo link="https://www.facebook.com/womenatwork/videos/vb.94762908662/10153426376148663/?type=2&theater" width="500" height="400" onlyvideo="0"]

השנה הזמינה גליה וולוך, יו"ר נעמ"ת, את תנועת דרור ישראל להצטרף לציון רחב ההיקף של יום האישה ולשתף פעולה יחדיו. בתנועה שמחו להיענות להזמנה: מאות מדריכות ומדריכי התנועת לקחו חלק במבצע כדי ליצור מודעות, לפעול   לצמצום הפער בין גברים לנשים ולהיאבק בדיכוי של נשים. כ- 200 חברי התנועה התפרשו בכל רחבי הארץ, בין היתר, בבאר שבע, חולון, בת ים, תל אביב, ירושלים, ראשון לציון, פתח תקווה, כרמיאל ועוד בעיקר לפגוש אנשים רבים ולשוחח איתם על משמעותו של היום. בתוך המבצע הרחב הצלחנו לבסוף לשאול את עלוה כמה שאלות.

עלוה, מה החשיבות של יום האישה מבחינתך? מה הוא מציין עבורך?

 יום האישה במקורו הוא יום הפועלת הבינלאומי. הוא נועד כדי להזכיר לנו את מאבקן בעבר של הפועלות שנאבקו למען צדק ושוויון, ואת העובדה שגם היום מתקיים חוסר שוויון. משביתת פועלות הטקסטיל מארה"ב שהונהגה ע"י מהגרות יהודיות שנאבקו למען תנאים הוגנים בעבודה, דרך מאבקן של הסופרג'יסטיות שנאבקו למען זכויות בסיסיות, בין היתר- זכות ההצבעה, עבור במאבקן של החלוצות פה בא"י  ועד ימינו אנו-  בין היתר, פערי שכר,  עבודות הבית ועד פגיעות מיניות. 

עלוה רכזת המבצע בתנועת דרור ישראל
עלוה רכזת המבצע בתנועת דרור ישראל

המאבק לשוויון וצדק חברתי מתקיים בגזרות רבות, ואחת הגזרות הגדולות שבו הוא המאבק לשוויון מגדרי. מדובר במאבק שאנחנו נאבקות ונאבקים לכל אורך השנה, והיום הזה נועד כדי לכוון לרגע את הזרקור גם על אי השוויון, וגם על הוקרה והכרה לנשים בבניית החברה. לפמיניסטיות שחיו לפנינו ולפמיניסטיות של היום. 

ועוד מילה על יום האישה, פעמים רבות האסוציאציה ליום האישה היא מבצעים בחנויות קוסמטיקה, בגדים, בתי קפה ועוד, כאילו- בואי תתעסקי עוד יותר במראה שלך, כי זו, כביכול, המשמעות של להיות אישה. 

או- היום מגיע לך לנוח ולא לעשות את עבודות הבית, אז הגבר יוריד את הזבל ואת תנוחי (רוצה לומר- בשאר השנה, זה לגמרי עליך), או- היום נגיד לך איזה יופי שאת סופרוומן שאת יכולה לעשות את כל הדברים האלה (כי זה באמת לא רלוונטי שהכל נופל על האישה, אז נייצר אמירה שכביכול מפרגנת, ועדיין נשאיר אותך לבד עם זה). 

חברי דרור ישראל יו"ר נעמ"ת גליה וולך ומתנדבות נעמת בפעילות הסבה ליום האישה הבינלאומי
חברי דרור ישראל יו"ר נעמ"ת גליה וולך ומתנדבות נעמת בפעילות הסבה ליום האישה הבינלאומי

בקיצור, מה שאני מנסה להגיד זה שבמרוצת השנים, בקרב לא מעט אנשים, יום האישה הלך ואיבד את המשמעות שלו, ובמקום לשים במרכז את אי השוויון, הפערים, הקשיים, ולכבד את הנשים שנאבקו בעבר למען שוויון, ולציין לאן עוד יש ללכת- זה הפך ליום מנוחה ושופינג. אגב, לא סתם. עומדים מאחורי זה  אינטרסים ברורים ותעשיות שלמות שמרוויחות מכך. ככל שיש יותר מודעות פמיניסטית, ככה אנחנו עושות יותר 'ריקליימינג' למשמעות האמיתית והנכונה של היום ושמות את המראה שצריך לשים לחברה ביחס לנושאים האלה.

נעמת - תנועת נשים עובדות ומתנדבות
נעמת – תנועת נשים עובדות ומתנדבות

ספרי לנו קצת על המבצע? מה הביא אותך לקחת בו חלק מרכזי?

הדבר הראשון הוא שרציתי לחזק את נעמ"ת כארגון. כיום, מדובר בתנועה שמאוגדות בה הכי הרבה נשים בישראל וזה לא דבר מובן מאליו בכלל. מבחינתי, אחת הדרכים המרכזיות להתמודד על שוויון הוא דרך נשים מאוגדות וחזקות, ובמיוחד דרך מקומות העבודה. 

גבר, אם אתה מאמין בשוויון הזדמנויות ושוויון בין המינים – אתה פמיניסט!הנה קולאז' של כמה מהגברים הכי שווים שיש…

Posted by ‎נעמת | Women @ Work‎ on Monday, March 7, 2016

חוץ מזה, הגיע הזמן שיותר ויותר נשים וגברים בחברה הישראלית לא יתביישו להגיד את המילה פמיניזם, ולזהות את הפמיניזם כתנועה חיובית, שדורשת שוויון חברתי. עד היום הדימוי על פמיניזם ופמיניסטיות בהרבה מקומות הוא שלילי, והבחירה של נעמת לצאת למבצע ששם את הפמיניזם על השולחן, בלי להתבייש, ולגשת לצעירים וצעירות, ולשוחח איתם על זה. סיבה נוספת, חשובה מאוד מבחינתי הוא הרצון לעשות מעשה משותף של התנועה בכל הארץ ביום הזה. 

לסיום, יש משהו שהיית רוצה לאחל לחברה הישראלית ברקע היום?

אני מאחלת ומייחלת ופועלת  שתהיה חברה שוויונית שנאבקת בלי פחד בפערים שבתוכה

שמכירה ואוהבת את השוני והמגוון. מאחלת שנשים יקבלו הכרה כלכלית והכרה חברתית

וששוק העבודה ישתנה באופן שבו עבודות הבית יהיו מתוגמלות וייעשו גם על ידי גברים.

מאחלת לנו חברה צודקת, אוהבת, ששוויון ערך האדם במרכזה.

קו כחול

כתבות נוספות