חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
בלוג דרור, חדשות 2015, כללי

יום העיון השנתי של מרכז ההדרכה "בדרכי נועם"

11 ביוני 2015

ביום חמישי, 28.5.2015, קיימנו את יום העיון השלישי של מרכז ההדרכה "בדרכי נועם". מרכז ההדרכה הוקם לזכרו של נועם אלמוג ז"ל, חבר תנועת דרור-ישראל שנפטר ממחלת הסרטן בפברואר 2010. יום העיון הופק בשותפות בין משפחת אלמוג לבין התנועה ומתקיים מדי שנה בסמוך ליום הולדתו של נועם.

מטרת מרכז ההדרכה היא לימוד אופן המחקר של תיאוריה ביקורתית לכל המעוניין בכך ופיתוח אופן מחקר זה בחברה.

השנה התמקד יום העיון בתחום חדש שבו מיעטנו לעסוק בשנים קודמות: חקר התרבות. במוקד הדיון עמדה ליידי גאגא – אמנית המגלמת את רוח התקופה ואת פסגת השאיפות של יוצרי הפופ העכשווי. לאחר התכנסות ודברי פתיחה מפי יניב אלמוג – אביו של נועם ז"ל, קרן – נציגת מרכז ההדרכה ואופיר ודניאל – חוקרים המתנסים במרכז ההדרכה, וכן צפייה בסרטון קצר על פעילות המרכז בשנה החולפת, שמענו שתי הרצאות: הראשונה, מפי ד"ר רוני הלפרן – ראש התכנית ללימודי מגדר במכללה האקדמית בית ברל ומרצה בתכנית למגדר ובחוג לקולנוע ולטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב, עסקה במבט ביקורתי על ייצוג נשים בתרבות פופולארית. בהמשך שמענו הרצאה מפיה של איילת, חוקרת במרכז ההדרכה שמחקרה עוסק במופע ומשמעות בדמותה וביצירתה של ליידי גאגא. לאחר מכן חזינו במופע מחווה מרהיב לליידי גאגא בביצוע עידני סעגאגא.

LadyGagaBornThis

IMG_20150528_174148

לסיכום היום התכנסו המשתתפים במעגלי שיח, שם זכו למעשה לקחת חלק בניסוי שנערך במסגרת המחקר בניתוח התגובות השונות לקליפ בו צפינו במשותף. זאת תוך עיבוד החוויות מהיום.

המחקר בוחן פרשנויות שונות וניסיונות להבניית משמעות מתוך יצירתה של ליידי גאגא. המותג "ליידי גאגא" מזוהה כאישה בעלת זהות ייחודית, בעוד שבחינת התפתחותה מגלה שהיא אינה אלא פרזנטורית של מוצר. גוף היצירה שלה אינו שייך לה בלעדית, אלא לקבוצת יוצרים ומפיקים שנקראת "Hous of Gaga" ("בית גאגא" בשילוב של גרמנית ואנגלית). במסגרת הניסוי שנערך ביום העיון צפינו בקליפ "אלחנדרו" וענינו על שאלון שמנתח את חוויית הצפייה. תיאוריית "הקהל הפעיל" שהציע חוקר התרבות סטיוארט הול גורסת שקהלים שונים נוטים לזקק פרשנויות שונות מאותם טקסטים תרבותיים. במעגלי השיח ערכנו בחינה נוספת, כאשר ראינו כיצד המשתתפים חוו חוויות שונות ומגוונות ופירשו בצורה אחרת זה מזה את מערכת הסמלים המוצפנת בקליפ. כעת נותר לעבד את תוצאות הניסוי ולשלב אותן כחלק מהמחקר, שצפוי להתפרסם בחודשים הקרובים.

ביום השתתפו למעלה מ-200 אורחים, והוא סוכם כהצלחה מסחררת. רבים מהמשתתפים הביעו עניין בעריכת מחקרים שונים בשלל תחומים. אנחנו מזמינים את כל מי שמעוניין בכך להגיע אלינו למרכז ההדרכה ולחקור כל תחום שעולה בדעתו ועשוי לתרום לכינונה של חברה טובה יותר בליווי החוקרים המנוסים מצוות "בדרכי נועם".

IMG_20150528_174205

כתבות נוספות