לוגו דרור ישראל עם רקע שקוף
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
בלוג דרור, חדשות 2014

דברים מאירוע קואליציית 'זוכרים את הרצח – נאבקים על הדמוקרטיה' בבית הנשיא

3 בנובמבר 2014
נקודה

כבוד נשיא המדינה,

מזכ"ל מועצת תנועות הנוער – נפתלי דרעי,

חבריי וחברותיי מתנועות הנוער הציונית חלוציות,

ארבע מרידות ורציחה אחת הביאו לחורבן עצמאותנו. בראשן המרד הגדול, שבמהלכו נכבשה ירושלים, ומלחמת אחים אכזרית שטפה את רחובותיה בדם והפכה את ציון לאלמנה שאין לה מנחם, כי כל רֵעֵיָה בגדו בה והיו לה לאויבים. בואך מרד התפוצות וקיטוס, שסופם חורבנן ושריפתן של קהילות מפוארות מארם נהריים, לוב ועד הגליל. וכלה במרד בר כוכבא, אשר בו קיפחו חייהם כשש מאות אלף מבני עמנו, מאות ישובים לשדה נחרשו ועשרות אלפי יהודים נמכרו לעבדות.

שתי סיבות עיקריות ויסודיות לחורבננו, הראשונה: "כֹּה-אָמַר ה', אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל: אָנֹכִי, כָּרַתִּי בְרִית אֶת-אֲבוֹתֵיכֶם, בְּיוֹם הוֹצִאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, מִבֵּית עֲבָדִים לֵאמֹר. מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים תְּשַׁלְּחוּ אִישׁ אֶת-אָחִיו הָעִבְרִי … אַתֶּם לֹא-שְׁמַעְתֶּם אֵלַי, לִקְרֹא דְרוֹר אִישׁ לְאָחִיו וְאִישׁ לְרֵעֵהוּ; הִנְנִי קֹרֵא לָכֶם דְּרוֹר נְאֻם-ה', אֶל-הַחֶרֶב אֶל-הַדֶּבֶר וְאֶל-הָרָעָב…"(ירמיהו ל"ד, י"ג-י"ז) השפלת, רמיסת ודריסת החלש, הדך והעני, זהו החטא הנתעב הקורא דרור אל החרב, הדבר והרעב.

הסיבה השנייה כדברי המן בן המדתא "עם אחד מפוזר ומפורד" לקבוצות קבוצות, כתות כתות, עדות עדות, מעמדות מעמדות, מחנות מחנות, אמונות אמונות שנאות וקנאות, אין סמלי לקריסת "יחד שבטי ישראל" מפגישת אחיה השילוני וירובעם בן נבט, מלך ישראל לעתיד, בשדה הקרוב לכאן אדוני, לבית נשיאי ישראל דהיום: "וַיְהִי בָּעֵת הַהִיא, וְיָרָבְעָם יָצָא מִירוּשָׁלִָם; וַיִּמְצָא אֹתוֹ אֲחִיָּה הַשִּׁילֹנִי … בַּשָּׂדֶה וַיִּתְפֹּשׂ אֲחִיָּה, בַּשַּׂלְמָה הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר עָלָיו; וַיִּקְרָעֶהָ–שְׁנֵים עָשָׂר, קְרָעִים … כִּי כֹה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל, הִנְנִי קֹרֵעַ אֶת-הַמַּמְלָכָה מִיַּד שְׁלֹמֹה, וְנָתַתִּי לְךָ, אֵת עֲשָׂרָה הַשְּׁבָטִים" (מלכים א' יא, כ"ט-ל"א). התפרקות ליבת כוח המשיכה והמכנה המשותף, ריב, מחלוקת ומדון, פרושים וצדוקים, תאווה ובצע, קמצא ובר קמצא, הם הם הסימנים הרעים, המציפים את חיינו גם היום ומבשרים להוותנו את תחילת סופנו.

בתחילת דברי ציינתי כי ארבע מרידות ורציחה אחת הביאו עלינו את אסון גלותנו. היה זה ישמעאל בן נתניה אשר שלח יד בנפשו של גדליהו בן אחיקם והניח את "האבן הראשה" ללגיטימציה לרצח שר וגדול בישראל, לאובדן עצמאותנו ולגלותנו, שתמה רק עם לידתה של התנועה הציונית, שמרדה מרד מר באהבה, בסגידה ובתשוקה לגולה – כאיש אל רעייתו ערגה האומה לגלותה, ככתוב בבבלי: "לא עלה עזרא מבבל עד שעשאה כסולת נקיה ועלה" כל הפסולת לארץ ישראל והסולת לגולה. ובכל זאת, ולמרות כל אסונותינו, להוותנו, ברלין, שוב על ראש שמחתינו. אין עתה, אדוני הנשיא, כוח צבאי היכול לנו, אך בעולם הרוח אין מגופות ליין משומר. לכן כה נוראה אזהרתו של המשורר המתגשמת לנגד עינינו: "לא אטול כוחו, רק זאת אעשה: אכהה מוחו ושכח שאיתו הצדק".

בשל כל אלה החלטנו בשנת 2012, תשע"ג, להקים את קואליציית "זוכרים את הרצח – נאבקים על הדמוקרטיה". עשרות גופים, רבנים ואישי ציבור הצטרפו לאמנת הקואליציה ובראשם תנועות הנוער הציוניות חלוציות, כי שירת הנוער, בראה תמיד, בהתמכרות, ללא סייג ובכל התנאים מציאות חדשה בארץ הזו. הפלא הישראלי נישא תמיד על ידי חוד החנית של תנועות הנוער שישב את הארץ, עמקיה והרריה אך עתה לנוכח הרעה אנו נדרשים לתקווה חדשה להגשמת החלום הישראלי לחברה טובה.

אדוני נשיא המדינה, בדברי ימי הציונות כרתנו ביננו שתי בריתות, הראשונה בקונגרס באזל, השנייה בטקס הכרזת עצמאותנו. באנו לכאן היום, לבית נשיאי ישראל לקבוע ביננו אמנה, ברית והסכמה המיוסדות על שני עיקרים: " 'אם הלכה כמותי' (פסק רבי אליעזר) 'חרוב זה יוכיח', נעקר חרוב ממקומו מאה אמה, עמד רבי יהושע בן חנניה על רגליו ואמר: 'לא בשמים היא… 'אחרי רבים להטות' " (בבלי, מסכת בבא מציעא נ"ט) וכך נקבע לדורות, כי ריבוי הדעות והמחלוקות בנינו, יוכרעו תמיד בדרך הדמוקרטיה, ועיקר שני "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ: זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם." (בראשית א' כ"ו-כ"ז) "הלא אב אחד לכולנו הלא אל אחד בראנו" (מלאכי ב'), חצב המקרא במסמרות, ושנה וקבע רבי עקיבא הלכה לדורות: "חביב אדם שנברא בצלם" כל אדם, ללא הבדל דת, גזע, מין או נטיה מינית, או כדבר אמנת מועדון הכדורגל בית"ר-נורדיה בה נכתב: "לממש את ערכיה המקוריים של תנועת בית"ר… (משמעו) האמונה בשוויון בין כל בני האדם ללא הבדלי דת גזע ומין ובהיותו של 'כל יחיד מלך' כדברי מייסד התנועה, זאב ז'בוטינסקי". וכן, כדבריך, כבוד נשיא המדינה: "כל האומר מוות לערבים רק בגלל שהם ערבים הוא כמו מי שאומר מוות ליהודים רק בגלל שהם יהודים… אני לא לבד… כל מי שיושב כאן לימיני או לשמאלי משמש מטרה לחיצי הרעל הארסיים".

אכן אינך לבד אדוני הנשיא. "לא באתם אז אבל באתם עכשיו", אמרה לאה רבין לאחר רצח ראש הממשלה ושר הביטחון בידי פושע ובן עוולה יהודי. לכן אדוני, באנו לכאן היום הזה להתייצב לצידך, בכדי לקרוע לגזרים את הייאוש ולקרוא דרור לתקווה, לאמונה, לגרעיני האור והחיים המצויים בעיני בני הנעורים, המאמינים באמונה שלמה כי אפשר גם אחרת, אמונה המדרבנת אותם באופן נועז, הנוטעת בקרבם כוח, תקומה, געגוע, כמיהה וכיסופים ליעודנו העתיק, לרוח ישראל, התובעת אותנו לתקן את חלקנו בעולם – את עולם האדם!

לו יהי.

פסח האוספטר, רכז תנועת דרור ישראל

DSC_5585

קו כחול

כתבות נוספות