לוגו דרור ישראל
חדשות 2017, כללי

"גוזר חוגר" וממשיך לחנך

14 בדצמבר 2017

חבר התנועה נדב זלצברגר סיים בימים אלו את שירותו הצבאי יחד עם חבריו בגרעין ויהי והחליט לסכם את התקופה המשמעותית בסרטון מיוחד. 

ביקשנו מנדב לספר לנו קצת יותר על השירות הצבאי שלו בנח"ל רגע לפני שהוא ממשיך לחנך והפעם לא במסגרת הצבא אבל האמת שהחניכים שלו סיכמו הכי טוב: "לא קרבי אבל בשבילנו הוא נלחם".

גדלתי בזכרון. בסיום יב' יצאנו לחוות ההכשרה (שנת השירות בנוער העובד והלומד) בחיפה 26 חברים. אני הייתי קומונר בקרית ים במשך כל השנה. זאת הייתה שנה מאוד מלאה בקשרים, אתגרים וגם הצלחות. באתי לחווה עם תחושה שאני יודע מה זה להיות מדריך אחרי כמה שנים שהדרכתי בקן זכרון, קיבלתי "בום לפנים" במובן ש

יש לי עוד הרבה מה ללמוד. זאת הייתה שנה מאוד מלמדת, יצאתי ממנה עם הרבה תובנות על עצמי, על חינוך, על החברה הישראלית.

כשהתגייסנו לנח"ל הלכתי להיות מורה חייל בפנימיית "מאיר שפיה", שזה בית הספר שבו הייתי תלמיד אבל זה היה להכיר את בית הספר מזווית לגמרי אחרת – מהפנימייה – שבזמן שלמדתי שם בכלל לא היה לנו קשר אליהם. זאת הייתה חוויה מאוד מיוחדת. היינו שם שנה וחצי, זמן בלתי נגמר, חינוך מאוד אחר ממה שהכרתי. מרגע שיצאתי בבוקר מדירת המורים-חיילים שלנו בלב הפנימיה ועד הרגע שחזרתי הייתי המדריך. מפגש אינטנסיבי ומאוד מיוחד. זה היה להכניס ללב שלי הרבה מאוד חניכים למשך הרבה זמן, מפגש מאוד אינטנסיבי.

אחרי שנה וחצי יצאתי לפרק המשימה הלאומית בפתח תקווה . הדרכתי בבי"ס נעמ"ת שהוא בי"ס טכנולוגי ובסניף של המחדשים בפ"ת יחד עם מיקה, בת גרעין שלי. זאת הייתה שנה מתישה, לפגוש המון בני נוער. אם בשפיה החניכים היו בסביבה מסוימת עם הרגלים ומשמעת מסוימים של מערכת, אז בעיר זה היה לפגוש אותם בבית שלהם, איפה שיש להם כללים משל עצמם. זה היה מלמד ומעניין, לבקר אותם במקומות העבודה, בבית הספר, בבתים שלהם.

גרעין ויהי בפרק המשימה הלאומית

במהלך כל השירות שלי עסקתי במשימת ההכנה לשירות משמעותי בצה"ל. פגשתי מא

ות בני נוער שלא היו מגיעים לפתח הבקו"ם, דאגתי שיגיעו לעשות שירות משמעותי, שירות קרבי. שיקבלו את מלוא ההזדמנויות להתגייס ולתרום למדינה.

ואז יצאנו לחלק הבא של מסלול הנח"ל- הבט"ש.  אני נשארתי בחיל חינוך בתור סמל פרקי משימה זה היה להיות אחראי על שלושה גרעינים באיזור הדרום.

תוך כדי פרק המשימה ותקופת הבט"ש התחלנו את תהליך בתנועה ובעצם יצרנו התאגדות. לקראת סוף הבט"ש קיבלנו בגרעין החלטה לעבור לחיפה, שזו בעצם החלטה מאוד מרגשת, מן לחזור לשורשים כזה, להמשיך את מה שעשינו בחוות ההכשרה.

עם הנוף של רביד

והלאה? אנחנו רוצים להישאר לגור בחיפה, לקחת אחריות יחד על העיר, על האזור, על הנוער העוב

ד והלומד ועל דרור ישראל.

האמת, זה סיפור מעניין. הרבה מאוד זמן חשבתי איך אני אעבד את כל החוויה הזאת, איך אני אודה לכל החניכים והשותפים שנכנסו לי ללב לאורך הדרך הארוכה הזאת, והייתה איזו פעם שנסעתי לאשדוד לבקר את גרעין חירות ושמעתי באוזניות את השיר של קנדריק למאר, כשהגעתי לבית שלהם, ישבנו שם בסלון  ודיברנו ואיכשהו עלה הרעיון הזה לכתוב מילים ולעשות מזה קליפ, לתעד את הדרך שעברתי עם עצמי, האנשים שפגשתי, המקומות שבהם הייתי. זאת נראתה לי אז אחלה דרך לסכם את השירות שלי בנח"ל. וממש ממש שמחתי שהרבה חברים שלי, מוכשרים מאוד כל אחד בתחומו נעתרו להצעה שלי.

זה היה מאוד כיף לעשות את זה עם החברים שלי שאני פשוט אוהב. בהתחלה בכלל לא ציפיתי שזה יופץ כ"כ מהר, הקטע של זה היה פשוט מתנה לעצמי. רציתי להראות לחברים שלי מה שיצא וזה פשוט הגיע. ניצן קימל מהשכבה שלי מגרעין שגר עכשיו בירושלים ערך את הקליפ, לוטן מהגרעין שלי שהוא אשף מוזיקלי, הקליט אותי וערך את הסאונד וגל גלסברג שהיה בגרעין צילם את הקליפ. איכשהו למלא אנשים, פתאום מלא אנשים פונים אלי ושלחו לי הודעות.

.

הדבר אחרון שרציתי להוסיף, וזה דבר ממש חשוב.

אני הייתי בהרבה קושי עם זה שאני לא הולך להיות לוחם בצבא, הרי יש ציפייה כזאת שבנים מצופים ללכת להיות לוחמים. זה היה לי קשה תקופה ארוכה לקראת הגיוס – אני בן, ואני לא מתגייס קרבי, ומה זה אומר והאם זה משמעותי.
בסוף החלטתי דרך הרבה שיחות עם בני גרעין שלי, שאני מתגייס עם מה שאני יכול ואני מביא את מי שאני- מחנך בחברה הישראלית, גם בצבא.
זה שהחניכים שלי, אחרי שנה וחצי שהדרכתי אותם, בחרו לסכם את התקופה ב"לא קרבי אבל בשבילנו נלחם", זה בעיני מסר מאוד חזק. הוא מרגש מאוד וגם יש לו הרבה משמעות: גם כי אחד הדברים שמפגש של החניכ

ים שלי (מהפנימייה) עם חיילים אמור לעורר בהם זה את הסיפור הזה שגם הם יכולים, שגיוס לתפקיד משמעותי זה חשוב. וגם, אני חושב, שהם הרגישו שעשיתי עבורם הרבה. אז זה משמח.

הסרטון "גוזר חוגר" שבר את הרשת ופורסם ב"חיילים מצייצים" וב"כאן" זכה לתגובות נלהבות ונותן הצצה לא רק לשירותו הצבאי של נדב אלא גם למסלול הנח"ל, לפעולה החינוכית  – למשימת ההכנה לשירות קרבי משמעותי ולחיזוק צה"ל כצבא העם . כחלק ממסלול הנח"ל מתגייסים בוגרי תנועות הנוער ושנות שירות נוספות לנח"ל לגדוד 50, קרק"ל ולתפקידי חינוך שונים. לאחר שנה וחצי הם יוצאים לפרק המשימה הלאומית במסגרת הצבא בו הם עוסקים בחינוך ובהכנה לשירות קרבי, ומשם חוזרים הבנים לפרק קרבי נוסף.

עשוי לעניין אתכם גם: מסע יובל- לצאת ביחד למסע של הורים וילדים בשבילי הארץהקיבוץ החדש של חברי דרור ישראל: המודל השיתופי של המאה ה-21

כתבות נוספות