לוגו דרור ישראל
בלוג דרור, חדשות 2016

לא לומדים עברית, לומדים בעברית

19 במאי 2016

בקיץ 2013, שלוש שנים לאחר שעלה לארץ מטורונטו, הקים שון גוטמן ביחד עם חברים נוספים את האולפן הבלתי פורמאלי "כאן זה לא אולפן" בחיפה, המיועד לעולים מכל הגלובוס. הרעיון עלה בעקבות חוויותיהם של שון וחבריו מלימודי האולפן, כשהמטרה שעמדה לנגד עיניהם הייתה לא רק ללמד את העולים עברית אלא לחבר אותם לדילמות העכשוויות של החברה בישראל ולמקם אותם כשותפים לאתגרי החברה הישראלית תוך שיחה על ציונות, מגדר, כלכלה וחברה ועוד. ללוות לא רק את הקליטה הראשונית שלהם אלא גם את הצעדים שאחרי. ב'לא אולפן', שהספיק בינתיים לשנות את שמו ל'אולפני דרור', לוקחים חלק כבר מאות עולים בעשרות קורסים ייחודיים. בשבוע הבא יוקם האולפן הרביעי בפתח תקווה, שיצטרף לאולפנים בחיפה, מצפה רמון ותל אביב.

צוות מדריכי "אולפן דרור" חיפה
צוות מדריכי "אולפני דרור" חיפה

ב-25 שנים האחרונות עלו לארץ מברית המועצות לשעבר יותר ממיליון איש. ב- 2015 עלו לארץ יותר מ30,000 איש. קרוב לחצי מן היהודים בארץ הם עולים. מדינת ישראל שלנו מבוססת על עולים. גם בתנועת דרור ישראל מתעסקים בצורות שונות בעולים ובעלייה. בין היתר, עולים רבים אשר עלו במסגרת קבוצות מתנועת הבונים-דרור נקלטו בשנים האחרונות בתנועה. אחד מהם הוא שון גוטמן אשר עלה לארץ מקנדה באוקטובר 2010.

שון, 32, חבר בקבוצת "יורה" ומתגורר בחיפה. מלבד היותו מורה ב-"תיכון החברתי" בקרית אתא, הוא חלק מחבורה אשר הובילה את הקמת אולפני דרור- תכנית המציעה לעולים חדשים וותיקים לימודי עברית באווירה שונה ומאפשרת להם לדבר על כל מה שחשוב עם בני גילם.

שון גוטמן
שון גוטמן

"כשעליתי הבנתי קצת עברית אבל היכולת שלי לתקשר עם החברה הייתה מאוד נמוכה", מספר שון, "לקח לי המון זמן עד שהצלחתי להתחיל לדבר בעברית באופן נוח ומוצלח – הוא עוד לא מושלם, אבל אני בדרך לשם! כשאני חושב על החוויה הזו, אני זוכר כמה זה כאב לי.  הייתי בן אדם אחר בעברית וזה היה מאוד קשה לחיות ככה. לפני שנתיים החלטתי שאני רוצה להתעסק בתחום העלייה ועולים, ובעיקר בתחום למידת השפה. הבנתי שאני יכול לעזור לעולים להתמודד עם הכאב הזה ולעזור להם להיות מי שהם- גם פה בארץ."

פעילות "אולפני דרור" חיפה
פעילות "אולפני דרור" חיפה

איך התחיל "כאן זה לא אולפן", או בשמו החדש אולפן דרור?

"עשינו פיילוט ראשון בקיץ 2013. היינו חמישה חברים, ארבע עולים ואחת צברית. כולנו עברו איזשהו אולפן מאז שעלינו וגם חלקנו כבר לימדו אנשים עברית. בגלל החוויות שלנו באולפן וכעולים, החלטנו להקים אולפן עברית בלתי פורמלי שיכול לעזור עולים ללמוד עברית ולחבר את עצמם לישראל.  אוטוטו נתחיל את הסמסטר השמיני שלנו במתנ"ס בשכונת הדר בחיפה." 

מה הכוונה 'כאן זה לא אולפן', מה שונה מהלימוד המסורתי?

"הסיסמה שלנו היא שאנחנו לא לומדים עברית, אנחנו לומדים בעברית. מדובר בנושאים שלדעתנו חשוב שעולים ייחשפו וידברו עליהם. האולפנים המסורתיים הם חשובים אבל מפספסים את ההזדמנות לחבר עולים לתכנים של החברה הישראלית. באולפנים היום כל דפי העבודה, השיחות והחוברות לא מחברים עולים לציונות, לשיח בחברה ולדילמות של המדינה היום. התפקיד של אולפנים הוא להכין עולים להיכנס לחברה, אנחנו רוצים להמשיך את הקשר גם לאחר מכן ולהיות פלטפורמה לעולים שתאפשר להם להגשים את עצמם בחברה ולהוביל.  לשמחתי עם רבים מהם אנחנו אכן שומרים על קשר בתחומים רבים." 

לומדים בעברית
לומדים בעברית

מה מלמדים?

"זה מאוד משתנה, אנחנו כל הזמן מנסים לאזן בין מה שקורה בחברה היום וההיסטוריה של ישראל.  בבחירות האחרונות עשינו קורס על המפלגות, היה לנו קורס על תכניות שלום, חברה וכלכלה, החברה דרך אומנות, סרטים ישראלים, פמיניזם ומגדר בחברה ועוד. מדובר בדיונים שהחברה הישראלית מצויה בהם והיכולת לדבר את הנושאים האלו מקלה על ההשתלבות.  בשבועיים הראשונים ניתן לטעום מהקורסים השונים ולבחור את התכנים ואת הרמה ביחד עם המדריכים."

לאולפני דרור מגיעים עולים מכל העולם: צפון אמריקה, כל מקום באירופה, ברית המועצות לשעבר, אוסטרליה, דרום אפריקה ועוד. הגילאים מגוונים ומשתנים מאולפן לאולפן. במצפה רמון למשל, מדובר באנשים עם משפחות ומבוגרים, בשכונת התקווה יש רוב של הורים צעירים ובחיפה מגיעים צעירים רבים. 23% אחוז מהאוכלוסייה בחיפה הם עולים, מספר שון,  כך שיש פוטנציאל גדול.

אולפני דרור
אולפני דרור לומדים בעברית

"אי אפשר ליצור חברה אחת בלי שפה משותפת. זה בלתי אפשרי להיות חלק מאיזושהי חברה בלי היכולת לתקשר איתה. הציפייה והדרישה שלנו מכל אזרח ישראלי היא לקחת אחריות על המדינה, והמקום הראשון של התהליך הזה מתחיל ביכולת לדבר בעברית. אמרו לי כבר לא פעם המשתתפים, 'מעבר ללימוד, אני מרגיש שזה נתן לי מקום בארץ וגם סביבה שבה אני יכול לא להיות לבד'."

מעגל שיח אולפני דרור
מעגל שיח אולפני דרור

כתבות נוספות